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Ontario joins fight to clamp down on stolen vehicle crime

May 15, 2023

For many months, the Canadian Automobile Dealers Association (CADA) has been actively speaking out about the cross-Canada epidemic in stolen vehicles.

The crisis is having a negative impact on consumers, insurance rates, and dealerships whose customers are impacted, and because they too are being victimized by organized crime groups.

In the release, the auto industry groups shared startling statistics that reveal vehicle thefts in Toronto alone have increased by 81 percent from 2014 to 2021, while violent carjackings have surged by 78 percent from 2021 to 2022. It’s a similar picture across Ontario and Quebec.

That’s why CADA applauded a significant investment by Ontario Premier Doug Ford and his government to fight back. “The Canadian automotive industry stands united with the Ford government’s commitment to combat the alarming rise of auto theft in Ontario,” said a statement from CADA and other auto industry stakeholders. “The significant investment of $51 million to identify and dismantle organized crime networks demonstrates this government’s commitment to reducing increasingly violent auto theft crimes that are making Ontarians feel less safe in their own communities.”

The statement was also supported by leading auto industry associations, including the Motor Vehicle Retailers of Ontario (MVRO), the Global Automakers of Canada (GAC), the Canadian Vehicle Manufacturers' Association (CVMA), and the Canadian Financing and Leasing Association (CFLA).

“This investment shows that governments recognize how serious this problem has become, and that a major collective effort is required to fight it,” said Tim Reuss, CADA President and CEO. “This support from the Ontario government is a great start. What we need to see now, however, is a collective effort between police forces, governments, and in particular the federal government to really put an end to this epidemic.”

In their statement, the auto industry groups called on Ottawa to now do its part in this battle. “Federal engagement is now needed to stop the export of stolen vehicles. The Canadian Border Service Agency must use its existing power to search shipment containers before they leave The Port of Montreal, and better, collaborative ways of intercepting stolen vehicles before they reach the ports need to be pursued,” said the statement.

CADA also raised this issue during its recent Hill Day meetings with federal MPs and Senators in Ottawa.

“The battle isn’t over,” said Reuss. “There’s lots more work to do before we can reverse this upward trend of stolen vehicles and help consumers feel more confident about purchasing a new vehicle without added fears it will be stolen.”

Écho-CADA Banner

L’Ontario se joint à la lutte contre le vol de véhicules

Le 15 mai 2023

Depuis plusieurs mois, la Corporation des associations de détaillants d’automobiles (CADA) sonne l’alarme sur l’épidémie pancanadienne de vols de véhicules.

La crise a une incidence fâcheuse sur les consommateurs, les taux d’assurance et les concessions dont les clients sont touchés, parce qu’elles sont aussi des victimes des bandes criminelles.

Dans son communiqué, la coalition sectorielle a révélé des statistiques choquantes : à Toronto seulement, les vols de véhicules ont bondi de 81 % entre 2014 et 2021, tandis que les incidents de piraterie routière violents ont augmenté de 78 % de 2021 à 2022. La situation est semblable en Ontario et au Québec.

C’est pourquoi la CADA s’est réjouie de l’investissement de contre-attaque considérable du premier ministre ontarien, Doug Ford, et de son gouvernement. «L’industrie automobile canadienne fait front commun avec le gouvernement Ford, qui s’engage à lutter contre la hausse alarmante des vols de véhicules en Ontario», peut-on lire dans un communiqué de la CADA et d’autres intervenants de l’industrie automobile. «La somme appréciable de 51 M$ investie pour cibler et démanteler les réseaux de crime organisé prouve l’engagement de ce gouvernement à réduire le nombre de vols de véhicules, un crime de plus en plus violent qui mine le sentiment de sécurité des Ontariens dans leur propre communauté.»

Le communiqué avait l’appui d’importantes associations de l’industrie automobile, dont les Motor Vehicle Retailers of Ontario (MVRO), les Constructeurs mondiaux d’automobiles du Canada (CMAC), l’Association canadienne des constructeurs de véhicules (ACCV) et l’Association canadienne de financement et de location (ACFL).

«Cet investissement prouve que les gouvernements sont conscients de la gravité actuelle du problème, et de la nécessité d’un effort collectif majeur pour le combattre», a dit Tim Reuss, président et chef de la direction de la CADA. «Ce soutien du gouvernement ontarien est un bon début. Mais ce qu’il nous faut maintenant, c’est un effort concerté entre les forces de l’ordre, les gouvernements et le gouvernement fédéral, plus particulièrement, pour vraiment mettre fin à l’épidémie.»

Dans leur communiqué, les groupes sectoriels ont exhorté Ottawa à y mettre du sien. «Le fédéral doit maintenant participer à la lutte contre l’exportation de véhicules volés. L’Agence des services frontaliers du Canada doit user de ses pouvoirs pour fouiller les conteneurs d’expédition avant qu’ils ne quittent le port de Montréal et, mieux encore, trouver en collaboration des moyens d’intercepter les véhicules volés avant qu’ils n’arrivent aux ports», peut-on lire dans le communiqué.

La CADA a aussi soulevé cette question durant ses rencontres avec des députés fédéraux et des sénateurs lors de la journée sur la Colline tenue récemment à Ottawa.

«La bataille est loin d’être gagnée», a dit M. Reuss. «Nous avons du pain sur la planche pour renverser cette hausse du nombre de vols de véhicules et redonner aux consommateurs l’assurance qu’ils peuvent acheter un véhicule neuf sans craindre de se le faire voler.»