Newsline Banner

CADA to issue detailed EV mandate response to Ottawa

March 6, 2023

While the goal is supported by manufacturers, the federal government’s mandate that all new vehicle sales will be electric by 2035, is only going to be achievable when governments step up their own efforts to help consumers transition to electric vehicles. CADA will submit its formal response to the government’s EV mandate later this month, and outline its objections to the way the mandate is being rolled out.

“CADA believes mandates are the wrong approach,” said Huw Williams, CADA’s Director of Public Affairs. “They mandate penalties onto vehicle manufacturers as opposed to giving manufacturers the objectives we’re trying to reach, and let technology and the pace of innovation meet that objective.”

Williams says the penalties Ottawa is threatening to impose for missed targets pose a threat to the successful transition to zero-emission vehicles.

Under the federal mandate, one-fifth of all passenger cars, SUVs and light trucks sold in Canada in 2026 will need to run on electricity, by 2030 it will be 60% and 100% by 2035.

CADA’s objections to the mandate are also echoed by other groups representing the manufacturers. “The Canadian Vehicle Manufacturers Association supports Canada’s target of 100% zero-emission vehicles (ZEV) sales by 2035,” reads a statement released by Brian Kingston, President and CEO of the CVMA. “We will however continue to call on Minister Guilbeault and the federal government to first address the needs of Canadians for accessible ZEV charging, a reliable national electricity grid, and competitive purchase incentives to help them afford the switch to electric transportation.”

A range of concerns are expressed in the CADA proposal. Williams says the mandates and penalties are “out of step and out of sync” with the massive investment the industry is making in manufacturing technology such as building batteries in Canada. “The future is clear we are going in that direction, but if regulations don’t consider pandemic disruptions, the shortage of chips that plague the industry, it means that the threat for consumers is that they will buy electric vehicles but won’t be able to find a place to charge it or have a positive experience.”

CADA is calling on Ottawa to invest in the charging infrastructure for EV owners and also on the distribution side to ensure the system can meet the expected new demand. The government also has to support more subsidies to help spark interest in purchasing electric vehicles. Government incentives in Canada and in other countries around the world have proven to trigger consumer interest and demand for EVs.

Finally, CADA wants to ensure that the federal government, provincial governments and municipalities are coordinating their approaches on everything from coordinated regulations, building codes and making sure there are incentives for development of energy generation and distribution.

Écho-CADA Banner

La CADA répliquera en détail au mandat d’Ottawa sur les VE

Le 6 mars 2023

Bien que les constructeurs soient d’accord avec l’objectif, le mandat du gouvernement fédéral voulant que tous les véhicules neufs vendus en 2035 soient électriques ne sera réalisable que lorsque les gouvernements redoubleront eux-mêmes d’efforts pour aider les consommateurs à passer aux véhicules électriques. La CADA présentera sa réponse officielle au mandat sur les VE du gouvernement plus tard ce mois-ci et formulera ses objections quant à son application.

«La CADA est d’avis que les mandats vont dans la mauvaise direction», a dit Huw Williams, directeur des affaires publiques de la CADA. «Ils imposent des pénalités aux constructeurs d’automobiles plutôt que de leur donner des objectifs à atteindre et de laisser la technologie et le rythme de l’innovation s’en charger.»

Au dire de M. Williams, les pénalités qu’Ottawa menace d’appliquer pour les cibles manquées menacent la réussite de la transition vers les véhicules à émission zéro.

En vertu du mandat fédéral, le cinquième de toutes les voitures de tourisme et de tous les VUS et camions légers vendus au Canada en 2026 devra être alimenté à l’électricité. Cette proportion devra atteindre 60 % en 2030, puis 100 % en 2035.

Les objections de la CADA sont aussi celles d’autres groupes qui représentent des constructeurs. «L’Association canadienne des constructeurs de véhicules appuie l’objectif du Canada de ne vendre plus que des véhicules à émission zéro (VEZ) à partir de 2035», peut-on lire dans un communiqué publié par Brian Kingston, président et chef de la direction de l’ACCV. «Mais nous continuerons de presser le ministre Guilbeault et le gouvernement fédéral de répondre d’abord aux besoins des Canadiens : une infrastructure de recharge accessible, un réseau électrique national fiable et des mesures d’incitation à l’achat généreuses pour donner aux consommateurs les moyens de passer à un mode de transport électrique.»

Dans sa proposition, la CADA exprime plusieurs préoccupations. Selon M. Williams, les mandats et les pénalités «ne sont pas en phase» avec l’investissement massif de l’industrie dans des technologies de fabrication pour la production de batteries au Canada, notamment. «L’avenir est clair et nous allons dans cette direction, mais si la réglementation ne tient pas compte des perturbations causées par la pandémie et de la pénurie de micropuces qui menotte l’industrie, on court le risque que les consommateurs achètent des véhicules électriques, mais soient incapables de trouver un endroit où les charger ou d’avoir une bonne expérience.»

La CADA demande à Ottawa d’investir dans l’infrastructure de recharge pour les propriétaires de VE ainsi que dans le secteur de la distribution pour faire en sorte que le système arrive à répondre à la demande additionnelle prévue. Le gouvernement doit aussi offrir davantage de subventions pour susciter un plus grand enthousiasme à l’égard des véhicules électriques. Les programmes d’incitation gouvernementaux au Canada et dans d’autres pays du monde ont fait leurs preuves : ils font augmenter l’intérêt et la demande des consommateurs pour les VE.

Enfin, la CADA veut s’assurer que le gouvernement fédéral, les gouvernements provinciaux et les municipalités coordonnent leurs approches sous tous les aspects, de la réglementation aux codes du bâtiment en passant par l’incitation au développement de technologies de production et de distribution de l’énergie.