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Market and Economy Watch

Market and Economy Watch – July 2021

August 23, 2021

By Oumar Dicko, Chief Economist, CADA

New vehicle sales were slightly down in July amid the global microchip shortage. An estimate by DesRosiers Automotive Consultants (DAC) indicates that July sales were down by 5.7% compared to the same period last year, and approximately down by 10% from the pre-COVID-19 levels in 2019.

Total sales for the month reached an estimated 155,657 units. On a seasonally adjusted basis, DAC estimates that sales improved on a month-over-month basis, reaching 1.71 million units.

However, this was a weaker performance than expected, as provincial economies across Canada moved to a higher stage of reopening in July following the strict restrictions this spring. Supply constraints and low inventory likely curbed sales, and the market remains significantly down from 2019.

At the macroeconomics level, demand continues to strengthen. The economy added over 325,000 jobs since June, households’ excess savings remain elevated, and consumer confidence is climbing as the vaccination pace has rapidly accelerated this summer. All indicators seem to point to a strong second half of the year for auto sales.

That said, we remain cautiously optimistic. Although production growth has resumed in North America and other parts of the world, inventory levels across Canada remain low and will likely persist through the first quarter of 2022.

New Light Vehicle Sales-July

Source: DesRosiers Automotive Consultants Inc.

New Light Vehicle Sales – YTD YoY

Source: DesRosiers Automotive Consultants Inc.

Vehicle Sales - % Change Over a Year

Source: DesRosiers Automotive Consultants Inc.

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Survol du marché et de l'économie

Survol du marché et de l’économie – juillet 2021

Le 23 août 2021

Par Oumar Dicko, économiste en chef de la CADA

Les ventes de véhicules neufs ont légèrement baissé en juillet sur fond de pénurie mondiale de micropuces. Selon une estimation de DesRosiers Automotive Consultants (DAC), les ventes de juillet ont diminué de 5,7 % par rapport à la même période l’an dernier et d’environ 10 % comparativement au niveau de 2019, avant la pandémie de COVID-19.

Les ventes du mois ont totalisé 155 657 unités. Se basant sur des données désaisonnalisées, DAC estime que les ventes ont augmenté d’un mois à l’autre et atteint 1,71 million d’unités.

Cependant, il s’agit d’un rendement plus faible que prévu, alors que les provinces canadiennes ont accéléré la réouverture de leur économie en juillet après un printemps caractérisé par des mesures strictes. Les problèmes d’approvisionnement et les stocks limités ont probablement nui aux ventes, et la performance du marché demeure sensiblement inférieure à celle de 2019.

Au niveau macroéconomique, la demande continue de s’intensifier. Il s’est ajouté plus de 325 000 emplois depuis juin; l’épargne excédentaire des ménages demeure élevée; et la confiance des consommateurs a grimpé à mesure que le rythme de la vaccination s’est accéléré cet été. Tous les indicateurs sont de bon augure pour la seconde moitié de l’année, qui s’annonce excellente pour les ventes de véhicules.

Cela dit, notre optimisme reste prudent. Bien que la production ait recommencé à croître en Amérique du Nord et dans d’autres parties du monde, les stocks sont encore minces d’un bout à l’autre du Canada et le resteront probablement jusqu’au premier trimestre de 2022.

Ventes de véhicules légers neufs en glissement annuel

Source : DesRosiers Automotive Consultants Inc.

Ventes de véhicules légers neufs – cumul en glissement annuel

Source : DesRosiers Automotive Consultants Inc.

Ventes de véhicules – %∆ sur 1 an

Source : DesRosiers Automotive Consultants Inc.