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Ottawa to use 2019 as baseline for calculating CEWS

Ottawa to use 2019 as baseline for calculating CEWS

March 22, 2021

Earlier this month, Prime Minister Justin Trudeau and the Minister of Finance, Chrystia Freeland, announced that the Canada Emergency Wage Subsidy (CEWS) will use 2019 as the baseline for the calculation of the wage subsidy for the remaining periods of the program, which ends this summer.

Tim Reuss, CADA President and CEO said the change will provide certainty to businesses and allow dealers to claim the wage subsidy for the next three months. The news is particularly important as COVID-19-related restrictions continue to take a severe toll on the economy and on vehicle sales in Canada.

“Over the past year, CADA has worked tirelessly to ensure that dealers across the country receive the support they need to get through this crisis,” said Reuss, in an interview with CADA Newsline. “As the pandemic continues to significantly impact the economy and businesses, the association remains laser-focused and engaged on ensuring that dealers are adequately supported — and that the government introduces measures that will facilitate the recovery of the automotive industry.”

CADA has been in contact with the office of the Minister of Small Business, Export Promotion and International Trade and the Minister of Finance, along with the Minister of Finance. In the latter case, the association also sent a letter to Chrystia Freeland and strongly recommended that the federal government use 2019 as the baseline for the CEWS calculation for the periods between March and June 2021, to allow businesses to continue to receive the support they need.

The federal government has confirmed that it will use the 2019 baseline for the periods requested, according to Oumar Dicko, Chief Economist at CADA. “We also stressed that during these difficult times, the government needs to ensure certainty and consistency around the program. This was critical for business planning and continuity,” said Dicko.

The discussions fall in-line with previous advocacy efforts from CADA which, in 2020, helped move the subsidy over to a scaling approach thanks in part to intense lobbying efforts. This in turn allowed more dealers to access the program. The association also lobbied to have the wage subsidy rate shift from 10 per cent to 75 per cent last year, and to expand eligibility to dealerships of all sizes across Canada.

Discussions are also underway regarding the recovery of the automotive retail industry. More information on this area can be found here.

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Ottawa basera son calcul de la SSUC sur 2019

Ottawa basera son calcul de la SSUC sur 2019

Le 22 mars 2021

Plus tôt ce mois-ci, le premier ministre Justin Trudeau et la ministre des Finances Chrystia Freeland ont annoncé que le calcul de la Subvention salariale d’urgence du Canada (SSUC) pour les dernières périodes du programme, qui prendra fin à l’été, sera basé sur l’année 2019.

Au dire de Tim Reuss, président et chef de la direction de la CADA, le changement apportera une certaine sécurité aux entreprises et permettra aux concessionnaires de se prévaloir de la subvention salariale pour les trois prochains mois. La nouvelle est particulièrement importante alors que les restrictions liées à la COVID-19 continuent de faire très mal à l’économie et aux ventes de véhicules au Canada.

«Au cours de la dernière année, la CADA a travaillé sans relâche pour que les concessionnaires de partout au pays obtiennent le soutien dont ils avaient besoin pour traverser cette crise», a dit M. Reuss dans une entrevue accordée à Écho-CADA. «Pendant que la pandémie continue d’avoir de lourdes répercussions sur l’économie et les entreprises, la Corporation concentre toujours ses efforts sur l’obtention d’un soutien adéquat pour les concessionnaires et sur l’introduction, par le gouvernement, de mesures qui faciliteront le rétablissement de l’industrie automobile.»

La CADA est en contact avec le bureau de la ministre de la Petite Entreprise, de la Promotion des exportations et du Commerce international et le bureau de la ministre des Finances, ainsi qu’avec la ministre des Finances même. D’ailleurs, la Corporation a envoyé à Chrystia Freeland une lettre exhortant le gouvernement à utiliser l’année 2019 comme base de référence pour le calcul de la SSUC pour les périodes de mars à juin 2021, afin de permettre aux entreprises de continuer à recevoir l’aide dont elles ont besoin.

Le gouvernement fédéral a confirmé qu’il se basera sur 2019 pour les périodes demandées, selon Oumar Dicko, économiste en chef de la CADA. «Nous avons aussi insisté sur le fait qu’en ces temps difficiles, le gouvernement doit veiller à ce que le programme soit stable et cohérent. C’est crucial pour la planification et la continuité des affaires», a indiqué M. Dicko.

Ces discussions vont dans le sens du travail de défense des intérêts des concessionnaires précédent de la CADA, dont les efforts soutenus en 2020 ont contribué à faire adopter une approche de réduction graduelle de la subvention. Davantage de concessionnaires ont alors pu avoir accès au programme. La Corporation a aussi insisté pour faire passer de 10 % à 75 % le taux de la subvention, l’an dernier, et élargir l’admissibilité des concessions canadiennes de toutes les tailles.

On discute également de la relance du secteur de la vente au détail d’automobiles. Vous trouverez de plus amples renseignements à ce sujet ici.