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Lobbying efforts stress no new taxes on auto sector

Lobbying efforts stress no new taxes on auto sector

March 22, 2021

With the automotive industry down significantly in 2020, and still reeling from the impacts of the COVID-19 pandemic, CADA has been focusing part of its lobbying efforts with the federal government on ensuring no new taxes are imposed on the sector, according to Huw Williams, the association’s public affairs director.

“When you compare the decline in auto sales experienced in 2020, even at the height of the financial crisis in 2009 the industry was down only 11-13 per cent. During the pandemic, it was down 20 per cent,” said Williams in an interview with CADA Newsline. “The point we are making with the government is that the industry is still down significantly this year, and that any new taxes will hinder progress towards recovery.”

CADA submitted its recommendations to the Department of Finance, which stressed the importance of ensuring no new taxes that could hurt vehicle production, dealerships or their employees, should be introduced during such a fragile economic period.

Oumar Dicko, the association’s chief economist, said they are also pushing the idea that the industry needs measures to facilitate the recovery of the automotive industry with programs such as a national vehicle scrappage program that will help stimulate vehicle sales.

That program was included among CADA recommendations to the federal government for a strong and robust recovery package that will not only help revive the industry, but also boost the economy through incentive programs that could increase interest in the purchase of vehicles after the pandemic. In the case of the national scrappage program, Dicko said it would need to be well-designed and funded.

“We've had a number of meetings with key officials of the federal government, and we will continue to stress these important points to facilitate the recovery of the auto sector following this unprecedented global crisis,” said Dicko.

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Pas de nouvelles taxes sur le secteur, plaide la CADA

Pas de nouvelles taxes sur le secteur, plaide la CADA

Le 22 mars 2021

Alors que l’industrie automobile a subi un déclin considérable en 2020 et qu’elle ne s’est pas encore remise des retombées de la pandémie de COVID-19, la CADA a consacré une partie de ses efforts de défense des intérêts des concessionnaires à convaincre le gouvernement fédéral de n’imposer aucune nouvelle taxe au secteur, au dire de Huw Williams, directeur des affaires publiques de la Corporation.

«Par comparaison avec la baisse des ventes de véhicules de 2020, même au plus fort de la crise financière de 2009, l’industrie n’avait reculé que de 11 à 13 %. Durant la pandémie, le déclin a atteint 20 %», a dit M. Williams dans une entrevue accordée à Écho-CADA. «Ce que nous voulons faire comprendre au gouvernement, c’est que l’industrie pâtit encore considérablement cette année et que toute nouvelle taxe nuirait à la progression de son rétablissement.»

La CADA a présenté ses recommandations au ministère des Finances, insistant sur l’importance d’éviter l’adoption de toute nouvelle taxe susceptible de nuire à la production automobile, aux concessions ou à leurs employés en cette période économique précaire.

Oumar Dicko, économiste en chef de la Corporation, a ajouté que la CADA insiste également sur la nécessité de mesures de relance pour l’industrie automobile, notamment un programme de mise à la ferraille de véhicules qui contribuera à stimuler les ventes.

Ce programme faisait partie des recommandations que la CADA a faites au gouvernement fédéral dans le cadre d’un plan de relance vigoureux qui aidera à revigorer l’industrie et à stimuler l’économie au moyen de programmes d’incitation susceptibles de susciter un intérêt accru pour l’achat de véhicules après la pandémie. Un tel programme national de mise à la ferraille se doit d’être bien conçu et bien financé, selon M. Dicko.

«Nous avons rencontré des fonctionnaires clés du gouvernement fédéral à plusieurs reprises et nous continuerons de faire valoir ces points cruciaux qui favoriseraient la relance du secteur automobile après cette crise mondiale sans précédent», a dit M. Dicko.