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CADA works with automakers on full auto recovery plan

CADA works with automakers on full auto recovery plan

February 22, 2021

CADA, working with the Canadian Vehicle Manufacturers Association in partnership with the Canadian Manufacturers' Association, the Global Automakers of Canada, and the Canadian Finance & Leasing Association, has launched a joint effort to ensure federal and provincial decision-makers are aware of the economic challenges faced by the Canadian automotive sector.

In mid-February, the associations met with a wide variety of federal Members of Parliament and cabinet officials to highlight the fact that new vehicle sales declined by 20 per cent in 2020. That decline is greater than what Canada experienced during the financial crisis, when vehicle sales fell by 13 per cent, according to CADA Public Affairs Director Huw Williams.

“The auto industry, manufacturing, retail, and the sales and service side, is a key driver for the Canadian economy. And what’s good for the auto industry is good for Canadians and the economy,” said Williams in an interview with CADA Newsline. “Vehicle parts and manufacturers employ 135,000 Canadians, in addition to the 160,000 employed by auto dealerships.”

Chrystia Freeland, Canada’s Deputy Prime Minister and Minister of Finance, has introduced a new federal initiative calling on sectors to bring forward their best ideas on how Canada can build back from the pandemic crisis. “The auto sector, being hit and more than 20 per cent down, is certainly an area that needs attention,” said Williams.

He said their joint submissions to the federal minister supported a vehicle scrappage program that would turn older, higher polluting vehicles into new, safe, and more fuel-efficient zero emission vehicles, stimulating the economy by boosting new vehicle sales and significantly reducing Canada's greenhouse gas emissions.

“The submission also stressed that the fragile nature of the economy means that there should be no new taxes that would hurt vehicle production, or dealerships and their employees, during this fragile economic time,” said Williams.

The core arguments made by the auto associations were presented before the Liberal Auto Caucus, as well as opposition Members of Parliament as the government shifts towards its longer-term recovery plans.

“During much of 2020, CADA has been laser-focused on programs, including access to the Canada Emergency Wage Subsidy (CEWS) that kept dealerships alive and in business,” said Williams. “Those programs will continue to be important in 2021, but a recovery template needs to be next on the government's agenda.”

More information about the association’s efforts will be included in future CADA Newsline articles.

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La CADA travaille avec les constructeurs sur un plan de relance

La CADA travaille avec les constructeurs sur un plan de relance

Le 22 février 2021

Dans le cadre d’un partenariat avec l’Association canadienne des constructeurs de véhicules, les Constructeurs mondiaux d’automobiles du Canada et l’Association canadienne de financement et de location, la CADA a lancé un effort concerté pour faire prendre conscience aux décideurs du fédéral et du provincial des difficultés économiques que le secteur canadien de l’automobile doit affronter.

À la mi-février, les associations ont rencontré de nombreux députés fédéraux et fonctionnaires pour leur rappeler que les ventes de véhicules neufs ont baissé de 20 % en 2020. Ce déclin est plus important que celui provoqué par la crise financière au Canada, alors que les ventes de véhicules avaient baissé de 13 %, selon le directeur des affaires publiques de la CADA, Huw Williams.

«L’industrie automobile – production, vente au détail et service après-vente – est un moteur essentiel de l’économie canadienne. Et ce qui est bon pour l’industrie automobile est bon pour les Canadiens et l’économie», a affirmé M. Williams dans une entrevue accordée à Écho-CADA. «Les fabricants de pièces d’automobiles et les constructeurs emploient 135 000 Canadiens, et quelque 160 000 personnes travaillent dans les concessions d’automobiles.»

Chrystia Freeland, vice-première-ministre du Canada et ministre des Finances, a présenté une nouvelle initiative fédérale qui demande aux différents secteurs leurs meilleures idées pour aider le Canada à se relever de la crise causée par la pandémie. «Le secteur automobile, victime d’une baisse des ventes de plus de 20 %, est certainement un domaine qui a besoin d’aide», au dire de M. Williams.

Selon lui, la proposition conjointe présentée à la ministre fédérale préconise un programme de mise à la ferraille qui remplacerait les vieux véhicules très polluants par des modèles plus récents, plus sécuritaires et plus propres, ce qui stimulerait l’économie en faisant augmenter les ventes de véhicules neufs tout en réduisant considérablement les émissions de gaz à effet de serre du Canada.

«La présentation a aussi insisté sur le fait que la fragilité de l’économie devrait proscrire l’adoption de nouvelles taxes susceptibles de nuire à la production, ou aux concessions et à leurs employés, en cette période économique précaire», a dit M. Williams.

Les principaux arguments avancés par les associations automobiles ont été présentés au caucus libéral sur l’automobile ainsi qu’à des députés de l’opposition au moment où le gouvernement commence à tourner son attention vers ses plans de relance à plus long terme.

«Pour la majeure partie de 2020, la CADA s’est concentrée sur l’accès à divers programmes, dont la Subvention salariale d’urgence du Canada (SSUC) qui a permis aux concessionnaires de survivre et de garder leurs portes ouvertes», a indiqué M. Williams. «Ces programmes continueront d’être importants en 2021, mais le gouvernement doit commencer à penser à son plan de relance.»

De plus amples renseignements sur les efforts de la Corporation seront donnés dans de futurs articles d’Écho-CADA.