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Market and Economy Watch

Market and Economy Watch – September 2020

October 13th, 2020

By Oumar Dicko, Chief Economist, CADA

Canadian new vehicle sales recorded a strong surge in September. An estimate by DesRosiers Automotive Consultants indicates that September sales increased by 2.1% from the same month last year.

Total sales for the month came in at 169,876 units, and over 1.14 million units through the first three quarters. The increase in September’s volume was due in part to the inclusion of the Labor Day sales weekend, and two additional selling days compared with September 2019. But despite those differences, this is positive news for the Canadian auto market and it signals that consumer demand is recovering at a relatively strong pace from the spring.

This is highly consistent with the overall Canadian economic recovery. Consumer confidence continues to trend upward, while the labour market and retail activity are bouncing back. That said, downside risks persist and the pace of the recovery remains highly correlated on the trajectory of the pandemic and the evolution of measures required to contain its spread. This is particularly the case with the resurgence of cases and second wave underway in many parts of the country.

The deeper dive in the data shows trucks continue to gain in market share despite the pandemic. While passenger car sales declined by over 21% on a year-over-year basis, truck sales have increased by close to 2%. Almost eight out of 10 vehicles purchased in Canada so far this year have been trucks.

New Vehicle Market

*DesRosiers Automotive Consultants Inc. estimate
Source: DesRosiers Automotive Consultants Inc.

Source: DesRosiers Automotive Consultants Inc.

Source: DesRosiers Automotive Consultants Inc.

Source: DesRosiers Automotive Consultants Inc.

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Survol du marché et de l'économie

Survol du marché et de l’économie – septembre 2020

Le 13 octobre 2020

Par Oumar Dicko, économiste en chef de la CADA

En septembre, les ventes de véhicules neufs ont fait un bond au Canada. Selon une estimation de DesRosiers Automotive Consultants, les ventes de septembre ont augmenté de 2,1 % par rapport au même mois l’an dernier. Les ventes mensuelles ont totalisé 169 876 unités; au cours des trois premiers trimestres de l’année, il s’est vendu plus de 1,14 million de véhicules. La hausse de volume de septembre est due en partie à l’inclusion de la fin de semaine de la fête du Travail et de deux jours de vente de plus que pour le même mois en 2019. Malgré ces différences, c’est une bonne nouvelle pour le marché canadien de l’automobile et un signe que la demande des consommateurs reprend relativement vite depuis le printemps.

Cette remontée va résolument dans le sens de la reprise de l’économie canadienne en général. La confiance des consommateurs est sur une pente ascendante, alors que le marché de l’emploi et le commerce de détail regagnent de la vigueur. Cela dit, le risque d’un ralentissement de l’économie persiste, et le rythme de la relance demeure largement tributaire de la trajectoire de la pandémie et de l’évolution des mesures mises en place pour endiguer la propagation du virus. Pensons plus particulièrement à la résurgence des cas et à la deuxième vague qui sévit dans plusieurs régions du pays.

Un examen plus approfondi des données révèle que la part de marché des camions continue d’augmenter malgré la pandémie. Si les ventes de voitures de tourisme ont baissé de plus de 21 % sur une base annualisée, celles de camions ont augmenté de près de 2 %. Presque huit véhicules sur dix achetés au Canada depuis le début de l’année sont des camions.

* Estimation de DesRosiers Automotive Consultants Inc.
Source : DesRosiers Automotive Consultants Inc.

Source : DesRosiers Automotive Consultants Inc.

Source : DesRosiers Automotive Consultants Inc.

Source : DesRosiers Automotive Consultants Inc.