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Market and Economy Watch

Market and Economy Watch – May 2020

June 8th, 2020

By Oumar Dicko, Chief Economist, CADA

As provinces embark on a gradual reopening of their economies, the vehicle market in Canada is showing signs of slow recovery after an abysmal month in April. An estimate by DesRosiers Automotive Consultants (DAC) indicates that sales dropped 44% in May, compared to the same period last year. Total sales for the month came in at 113,224 units, a stark improvement from last month.

There is a semblance of return to “normalcy” in the market; businesses and dealerships are reopening, production is ramping back up — and more importantly, consumers are returning to showrooms. Consumer spending is steadily re-igniting across the country, as economic activity reboots and more Canadians return to work.

Consumer spending steadily recovering

YoY change in debit & credit card spending (%)

YoY change in debit & credit card spending (%)

Source: RBC Economics

The performance of the market in May provides an indication that sales may have bottomed out in April, and that there are brighter days ahead for the automotive sector.

That said, we are not out of the woods yet. There is a consensus among experts and economists that recovery will be slow and uneven across Canada, given the severity of the current crisis. GDP is projected to drop by 7 to 8 per cent for 2020. Uncertainty around the risk of a second wave would put some additional pressures on production and consumption. While the federal government's financial response to COVID-19 has helped mitigate job losses in the sector and provided some much-needed liquidity to bridge the gap, the auto sector needs a robust plan for revival.

In order to save jobs and inject much-needed stimulus into an industry reeling from a fundamental lack of consumer confidence, the federal government needs to complement their recovery plan with measures aimed at incentivizing vehicle purchases in Canada. A comprehensive and targeted auto sector stimulus can include measures such as a national scrappage program, which would catalyze vehicle sales post-crisis, support dealers and auto manufacturers, and stimulate the economy.

New Vehicle Market

New Light Vehicle Sales

*Desrosiers estimate
Source: DesRosiers Automotive Consultants Inc.

Vehicle Sales, YTD 2020

Source: DesRosiers Automotive Consultants Inc.

Vehicle Sales - %Change Over a Year

Source: DesRosiers Automotive Consultants Inc.

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Survol du marché et de l'économie

Survol du marché et de l’économie – mai 2020

Le 8 juin 2020

Par Oumar Dicko, économiste en chef de la CADA

Au fur et à mesure que les provinces relancent leur économie, le marché automobile canadien commence à se rétablir lentement après un mois d’avril lamentable. Selon une estimation de DesRosiers Automotive Consultants (DAC), les ventes ont chuté de 44 % en mai par rapport au même mois l’an dernier. Elles ont totalisé 113 224 unités, une amélioration notable par rapport au mois précédent.

On observe un semblant de retour à la «normale» sur le marché. Les entreprises et les concessions rouvrent, la production s’accélère et, surtout, les consommateurs font un retour dans les salles d’exposition. La consommation des ménages reprend tranquillement du poil de la bête à l’échelle du pays, alors que l’activité économique redémarre et que de plus en plus de Canadiens retournent au travail.

La consommation des ménages reprend du poil de la bête

Écart des dépenses par carte de débit et de crédit, en glissement annuel (%) (anglais seulement)

Écart des dépenses par carte de débit et de crédit, en glissement annuel (%)

Source : Économique RBC

Le rendement du marché en mai confirme que les ventes pourraient avoir atteint le fond du baril en avril et que des jours meilleurs attendent le secteur automobile.

Cela dit, nous ne sommes pas encore au bout de nos peines. Les experts et les économistes s’entendent pour dire que la reprise sera lente et inégale compte tenu de la gravité de la crise actuelle. On prévoit que le PIB baissera de 7 à 8 % en 2020. L’incertitude entourant le risque d’une deuxième vague ajoute aux pressions qui s’exercent sur la production et la consommation. Bien que la réponse du gouvernement fédéral à la crise financière causée par la pandémie de COVID-19 ait aidé à limiter les pertes d’emploi dans le secteur et que celui-ci ait injecté des liquidités indispensables pour combler le fossé, le secteur automobile a besoin d’un plan de relance robuste.

Pour sauver des emplois et donner un coup de pouce essentiel à une industrie qui souffre d’un manque de confiance criant des consommateurs, le gouvernement fédéral doit associer à son plan de relance des mesures visant à encourager l’achat de véhicules au Canada. Un plan de relance exhaustif et ciblé pour le secteur automobile pourrait inclure des mesures telles qu’un programme national de mise à la ferraille des véhicules, qui favoriserait la vente de véhicules après la crise; appuierait les concessionnaires et les constructeurs d’automobiles; et stimulerait l’économie.

Ventes de véhicules légers neufs

* Estimation de DesRosiers
Source : DesRosiers Automotive Consultants Inc.

Ventes de véhicules – cumul 2020

Source : DesRosiers Automotive Consultants Inc.

Ventes de véhicules – %∆ sur 1 an

Source : DesRosiers Automotive Consultants Inc.