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Federal Carbon Tax to Impact Dealers, Consumers

Federal Carbon Tax to Impact Dealers, Consumers

November 5, 2018

The Canadian government has announced its plans to impose a “federal carbon pollution pricing system” on certain provinces to help combat climate change.

The plan, essentially a tax on fuel, gasoline, natural gas, propane and light fuel oil, applies to provinces that do not yet have some type of carbon pricing system in place. This includes Ontario, Saskatchewan, Manitoba and New Brunswick – which represent 47 per cent of the Canadian population, according to Huw Williams, CADA’s Public Affairs Director.

“The proposed plan has left many provincial government officials worried the tax will be levied at the supplier level, and then passed on to consumers in a non-transparent way,” said Williams. “Overall, the carbon pricing option for 2019 is expected to increase the cost of fuel for those provinces by about 4.42 cents per litre of gasoline.”

For consumers in Ontario, this means the average cost per household will rise to about $244. In Saskatchewan, the cost will be roughly around $403.

“It’s a complicated political environment, it’s a complicated advocacy environment, and we are in the early days of working towards a solution,” said Williams.

CADA is expected to meet with environment officials this week to better understand the impact the carbon tax will have on both consumers and automotive retailers in Canada.

“We are meeting with environment officials, provincial officials, and we are working with the provincial associations on a comprehensive approach,” said Williams.

The federal fuel charge is anticipated to take effect in April 2019.

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La taxe fédérale sur le carbone touchera les concessionnaires et les consommateurs

La taxe fédérale sur le carbone touchera les concessionnaires et les consommateurs

Le 5 novembre 2018

Le plan, essentiellement une taxe sur le carburant, l’essence, le gaz naturel, le propane et le mazout léger, vise les provinces qui n’ont pas encore mis en place de système de tarification du carbone. Ce sont l’Ontario, la Saskatchewan, le Manitoba et le Nouveau-Brunswick, où réside 47 % de la population canadienne, au dire de Huw Williams, directeur des affaires publiques de la CADA.

«De nombreux fonctionnaires du gouvernement craignent qu’en vertu du plan proposé, la taxe ne soit perçue chez le fournisseur, puis passée aux consommateurs sans aucune transparence», a dit M. Williams. «Dans l’ensemble, on s’attend à ce que la tarification de la pollution par le carbone pour 2019 fasse augmenter le coût de l’essence dans ces provinces d’environ 4,42 cents le litre.»

Pour les consommateurs de l’Ontario, le coût moyen de l’essence par ménage atteindra environ 244 $. En Saskatchewan, ce coût sera de quelque 403 $.

«Nous vivons dans un contexte politique compliqué, un environnement de revendication compliqué, et nous ne faisons que commencer à chercher une solution», a indiqué M. Williams.

Cette semaine, la CADA devrait discuter avec des fonctionnaires à l’environnement afin de mieux comprendre l’incidence que la taxe sur le carbone aura sur les consommateurs et les concessionnaires d’automobiles du Canada.

«Nous rencontrons des fonctionnaires à l’environnement, des fonctionnaires provinciaux, et nous travaillons avec les corporations provinciales sur une approche globale», a résumé M. Williams.

La tarification fédérale sur le carburant devrait prendre effet en avril 2019.